onsdag 23. februar 2011

Chili

If it doesn’t hurt – it ain’t food…………………

Og jeg er tildels enig.  Chili har i løpet av kort tid blitt min favoritt.  Den kan brukes i det meste.  Bl.a. i sjokolade.  Nammis!!!!  Derfor tenkte jeg å prøve meg på å dyrke selv.  Jeg ser liksom for meg verandaen til sommeren.  Full av chili i alle varianter og fasonger.  Nesten…………….

Frøene fikk jeg tak i i København.  Der fins det nemlig en egen chilibutikk.  I Studiestræde 40.  http://www.chilihouse.dk

Visste du forresten at det fins ca. 200 forskjellige typer chili.  Her er noen eksempler:

Jamaiocan Bell grønn

  

 

Så da var det frem med jord og frø:

002003006

Så da gjenstår det bare å gå inn på nettet for å sjekke om jeg egentlig har gjort dette riktig.  Forundrer meg ikke om det blir noen justeringer underveis…………..

Og denne retten har jeg tenkt å prøve til helgen.  Kanskje.  Frykter at Bunnpris i Nittedal kanskje ikke har alle ingrediensene.  Da blir det vel fort en bytur!!!

 

Het feta

Ingredienser:
4 store chilipepper
Fyll:
1 dl fetaost
1 dl revet cheddar
200 g hakkete reker eller krepsehaler
150 g hakket bacon
3 hakkete hvitløksfedd
1 hakket sjalottløk
10 cm hakket stangselleri
1 knippe basilika, oregano eller koriander
2 ss matolje

Fremgangsmåte:
Fylte chilifrukter er en perfekt forrett eller en liten smårett. De beste typene til dette formålet er Hungarian Hot Wax, Aji Blanco Cristal, Hot Banana eller Jamaican Bell.
Del fruktene uten å ta bort skallet. Fjern frø og mellomvegger.
Fres bacon, løk og selleri i olje. Tilsett osten, krydderene og de hakkete rekene og bland godt.
Press massen ned i chilihalvdelene. Gratiner i ovnen ved 225 grader i 15 minutter.
Servér sammen med ris som en smårett. Denne retten kan også med fordel serveres som tilbehør til en god kjøttmiddag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar