søndag 27. november 2011

Meiseboller

Sesongen for å mate småfuglene er her. Jeg lagde mine første meiseboller for et par tre uker siden, men de er "revet" bort.  Omtrent som meierismøret i butikkene........  Så da var det i gang med nye.  Har lest en del på nettet hvor flere sier at meiseboller vi kjøper i butikken ofte kan være harske.  OK - da kutter ihvertfall jeg ut det!!!!  Og det tar ikke lang tid å lage egne.  Fuglene oppfatter det som rene "gourmet"måltidet :-)

Først noen av ingrediensene:

071

Så smelter man litt Delfia-fett og tilsetter godsakene.  Husk at havregrynen må lettkokes!!!!!!

073079

Fordeler i mindre porsjoner og avkjøles:

081

Innpakning i nettet på en vedsekk (spør gode kolleger om råd):

009

Restene ble lagt direkte på fuglebrettet (trenger en oppussing ser jeg……):

001

Og i dag morges – før fuglene sto opp – var jeg ute for å henge dem opp.  Tenkte fuglene syns det var deilig å få ferdig servert søndagsfrokost. Men spørs om de avventer litt.  Det sprutregnet da jeg hang dem opp.

011017

Til jul tror jeg kanskje jeg må pynte meisebollene med rød slufser Smilefjes

Men vet dere hva jeg hørte på radio herforleden???????  At trekkfuglene “våre” spises som delikatesser lengre sør i Europa.  De setter ut feller!!!!!!!!  Da syns jeg plutselig global oppvarming kanskje ikke var så ille lenger…………..

1 kommentar: